Szubjektív fotós magazin – A Photography News Digest

Fényerő Blog - The Lumen Blog

Fényerő Blog - The Lumen Blog

Lapozgató - Joel Sternfeld és az amerikai utópia

2017. február 13. - Fényerő Fotóblog

Élvezetes online lapozgatásra csábít a londoni Beetles and Huxley galéria aktuális kiállításának anyaga. A galéria mintegy 30 vintage levonatot mutat be Joel Sternfeld 1987-es nagy hatású könyvének, az American prospects-nek a képei közül, s ezek mellett olyan archív fotókat is, amelyek eddig előhívatlan filmtekercseken lapultak, és amelyeket ezért eddig nem láthatott a közönség.

Sternfeld az amerikai dokumentarista fotográfia klasszikusait (Walker Evans, Robert Frank) követve utazta be keresztül-kasul az Egyesült Államokat, hogy megragadja annak lényegét. Az utazásai során készült American prospects-szel maga is klasszikusat alkotott a műfajban, olyan későbbi kiemelkedő fotósokat inspirálva, mint Stephen Shore vagy William Egglestone.

„Úgy tűnt számomra, hogy Evans egy olyan Amerikát ábrázolt a képein, amelyben a fizikai világ omladozott, de az emberi szellem sértetlen maradt“ – idézi a The New York Times Sternfeldet. „Ahogy körülnéztem az 1970-es évek Amerikájában, úgy találtam, hogy éppen ennek az ellenkezője történik. Egy vadonatúj fizikai világ volt keletkezőben, autópályákkal, gyorsétterem-láncokkal, motelhálózatokkal, modern épületekkel, ipari parkokkal – de az emberi szellem visszaszorulóban volt.“

Sternfeld azonban túl is lép az Evans képviselte dokumentarista hagyományon. Erre példa az American Prospects  sorozatból talán a legismertebb képe, a McLean, Virginia, 1989. december című, amelyen egy tűzoltó  látható, amint sütőtököt vásárol egy farmon, miközben a háttérben a társai egy égő házat oltanak. Az első látásra megdöbbentő, szinte abszurd kép azonban csalóka, ugyanis nem igazi tűzesetnél, hanem egy tűzoltási gyakorlat alkalmával készült. A fotós humora jelenik itt meg, egyúttal Sternfeld a fotó valóságtartalmának kérdésével is szembesíti a nézőt.

 

 3300-2.jpg

 

Sternfeld szerint időszerű, hogy a képek újra kiállításra kerüljenek. Korunk Amerikájában ismét egyszerre van jelen extrém gazdagság és szegénység, a jólét és a kétségbeesés, és - ahogy a The Guardiannek fogalmazott - „az apokalipszis hangulata“ [1].

http://www.beetlesandhuxley.com/joel-sternfeld/

 

[1] 

Sean O'Hagan: The drifter: Joel Sternfeld on his sly glimpses of wild America – seen from the endless highway. The Guardian, 2017. január 11.

süti beállítások módosítása