Szubjektív fotós magazin – A Photography News Digest

Fényerő Blog - The Lumen Blog

Fényerő Blog - The Lumen Blog

A kígyó az édenkertben

Julie Blackmon fotográfiái

2016. július 31. - Fényerő Fotóblog

199307blackmonfire.jpg

Julie Blackmon: Fire

Julie Blackmon képi világa a hétköznapokból építkezik: spontánnak tűnő, ám gondosan beállított családi pillanatok ezek, amelyek némileg sötét humorral jelenítik meg mindannyiunk családi életének olykor kaotikus pillanatait. Az amerikai fotóművész első pillantásra idilli pillanatképeit jobban megnézve nyugtalanító részleteket fedezhetünk fel, mint például egy konyhakés, a padlón szanaszét hagyott gyerekjátékok, vagy a kerti medencében úszó cápa, amiről nem könnyű eldönteni, hogy játék-e, vagy igazi...

Egyedi színvilágú képein újra és újra felbukkannak művészettörténeti utalások is: az egyik beállításon az erős perspektivikus hatású nagykockás konyhakő és a nyitott ajtó, amelyen át a szomszédos helyiségbe esik a pillantásunk, a 17. századi németalföldi festők enteriőrjeire emlékeztet minket. Egészen addig, amíg tekintetünk a kép előterére nem esik, ahol egy huncut gyermeki kéz a gyanútlanul hátat fordító anyuka körömlakkját kezeli éppen. Amint azt Julie Blackmon első fotókötetének (Domestic Vacations, 2008) előszavában leírja, képeihez az ihletet Jan Steen 17. századi németalföldi festő adta, akinek festményein a művészet és a valós élet keveredik.

Julie Blackmon sötét humorral fűszerezett képei gondolkodóba ejtenek minket azokról a gyakran egymásnak ellentmondó elvárásokról is, amelyeket ma a szülőkkel szemben támaszt a társadalom. Sokszereplős, kitalált jelenetei valahol a gondtalan amerikai idill és a hétköznapokban időnként beütő káosz között egyensúlyoznak. Laure Malonee műkritikus így fogalmaz erről: "Blackmon munkái első pillantásra egy idealizált, múltbeli Amerikát tárnak elénk, de alaposabban megnézve a képeket, szembeötlővé válik rajtuk egyfajta baljós hangulat. Felügyelet nélkül hagyott gyerekek, gyakran veszélyes szituációkban, boldogan ugrándoznak egy tökéletlenül tökéletes, napfényes és bizarr világban...Vajon ezek a képek a hanyag szülőket, vagy éppen mai világunk helikopterszülőit kritizálják? Blackmon egy eltűnőben lévő életmód előtt tiszteleg, még ha bírálja is azt".

Blackmon legutóbbi, Homegrown című kötetéhez munkáinak lelkes gyűjtője, Reese Witherspoon készített interjút a fotóssal. Ebben Blackmon elmondja, hogy célja "megmutatni a hibákat, a szakadásokat, az életnek azokat a részeit, amelyek nem annyira tökéletesek“. „Azt hiszem, ez üdítő...különösen ebben a mostani kultúránkban, amelyben minden annyira Instagram- és cukormáz-tökéletességű" – jegyzi meg a művész.

Julie Blackmon: Down Time, Fahey/Klein Gallery, Los Angeles. 2016. július 14. - szeptember 3.

faheykleingallery.com

julieblackmon.com

 10612blackmon.jpg

Julie Blackmon: Nail Polish 

süti beállítások módosítása