William Dalrymple a tökéletes példa arra, hogy mire képes egy “amatőr” fotós profi felszerelés nélkül is, ha van érzéke és indíttatása a fotózáshoz.
Nem mintha Dalrymple – aki egyébként nem másnak, mint Margaret Cameronnak, a művészi fotózás brit pionírjának a távoli leszármazottja – nem rendelkezne sokévi tapasztalattal a fotózás terén, de gyermek- és kamaszkori rajongásának tárgyát egy jó időre félretette az írás és a történelemtudomány kedvéért, mígnem nemrég – szerencsénkre – újra felfedezte azt. A Harper Collinsnál a közelmúltban megjelent albumának fekete-fehér fotói ugyanis plaszticitásukkal, monokróm színviláguk ellenére is erős atmoszférájukkal magukkal ragadóak. Egy lapos, de ellenálhatatlan közhellyel élve: olyan képek, amelyekre az ember önkéntelenül is azt mondja: szívesen nézegetném őket a lakásom falán…
A BBC honlapján megjelent írásában Dalrymple a fotózás újrafelfedezésének öröméről vall, és elmondta azt is, hogy mindig is jobban szerette a fekete-fehér fotózást a színesnél, mert azt “sokkal merészebb világnak gondolta, amely tele van művészi lehetőséggel”.
A lehetőségeket Dalrymple bátran használta ki: a The Writer’s Eye című, másfél évnyi utazás gyümölcseit bemutató kötet képei egy Samsung Note okostelefonnal készültek – természetesen nem utómunkálatok nélkül – , amelyet Dalrymple praktikussága miatt értékel nagyra.
Jazd, Irán. Fotó (C) William Dalrymple/Jogok: Sunapa
http://www.bbc.com/news/world-asia-india-35772420